Friday, December 22, 2017

TANDUK KIJANG BAKUT

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

TANDUK KIJANG BAKUT

'Tanduk Bakut' bererti tanduk yang tidaklah tumbuh walaupun haiwan tersebut telah mencapai tahap matang atau dewasa. Kijang atau Rusa yang mempunyai tanduk bakut tidaklah berkawanan akannya. Melainkan tunggal dirinya. Dan tidaklah bakut itu pangkal hujungnya tajam, melainkan bulat ia. Kecacatan 'alami' ini tidaklah disia-siakan dalam ilmu leluhur Melayu tua.

Kalam tua menyatakan bahawa tanduk bakut tidak kira ianya dari rusa mahupun kijang. Amatlah besar manfaatnya bagi ummat manusia. Pedoman menyatakan bahawa Tanduk Kijang Bakut merupakan asbab penawar yang besar bagi penyakit kulit dan batu karang. Yang mana diminum akannya air rendaman tanduk.

Adapun tidaklah lari ia dari sisi mistiknya di dalam masyarakat Melayu. Dikatakan bahawa Tanduk Kijang Bakut menjadi sebab musabab atas pendamping alami. Yang tiadalah membawa akannya mudharat pendamping. Dan tiadalah ertinya isi-isian, melainkan tawarlah ianya pada yang tiada elok.

Asbab padanya penunjang ikatan pada pasangan berumah tangga. Pengerat kasih dan penunduk pasangan. Dan lainnya yang hanya mampu dikecap rasa oleh orang yang menjalani akannya sendiri. Insyaallah

Tok Bah membuka ruang peminangan bagi sahabat-sahabat berminat. Item amat terhad bagi Tanduk Kijang Bakut ini. Dimaharkan dalam bentuk permata sahaja.

Sebarang urusan dan rujukan pameran :-

Whatsapp : 0182549012

Blog : daricetusanmindaku.blogspot.com








No comments:

Post a Comment