Friday, August 31, 2018

SELAMAT HARI MERDEKA KE-61

Selamat Hari Merdeka Ke-61

Sesungguhnya sambutan merdeka pada tahun ini dirasakan amat berbeza dari tahun-tahun sebelumnya. Perasaan masih bercampur baur.

Namun, perjuangan leluhur terdahulu janganlah dilumpuhkan sama sekali dari ingatan. Pengorbanan mereka dalam memperjuangkan kebebasan tanah air ini wajar disemadikan sebagai sandaran patriotik yang tidak berbelah bahagi sama sekali.

Nilai pada hari ini tidak sama dengan nilai yang telah ditumpahkan oleh generasi terdahulu. Kita rakyat pada tanah air ini pada masa kini. Lahir dalam semuanya telah siap. Telah terhidang di hadapan mata. Tanpa perlu mengeluh mahupun berkeringat dalam membangunkan negara dari kekosongan. Hargailah detik keamanan ini.

Jangan digadaikan sama sekali maruah agama dan bangsa. Melayu menuntut kemerdekaan tanah pusaka nenek moyang. Cina turut bersama berganding bahu membebaskan cengkaman penjajahan. India jua tidak ketinggalan menjadi tonggak minoriti tika itu sebagai landasan kestabilan. Bahkan Kadazan, Iban, Bidayuh, Dayak dan lainnya. Masing-masing memainkan peranan dalam membentuk keharmonian kaum. Dengan menepis segala tohmahan penjajah dan melumpuhkan ketidakpercayaan Inggeris pada tanah bertuah ini.

Hargai titisan darah generasi dahulu dalam memerdekakan negara ini. Jagalah sebaiknya hubungan persaudaraan berbilang bangsa. Hormatilah perbezaan pegangan agama. Raikanlah keharmonian berbudaya.

Pecahkanlah pemikiran sempit yang dikurung oleh blok-blok politik yang memeningkan. Sesungguhnya kita pada hari ini, berdiri diatas bahtera yang sempurna. Hanyasahaya ombak itu tidaklah pernah berhenti menghentam. Andai tiada kesiagaan. Sesungguhnya, kemerdekaan ini hanyalah ibarat suatu topeng kebebasan yang palsu. Menanti masa runtuh bertalu.

Gambar :
1. Sarjan (B) Ariffin Bin Ibrahim
2. Allahyarham Hafiz Bin Ariffin
3. Nur Muhammad Bin Hafiz Bin Ariffin

Tok Bah
31/08/2018




No comments:

Post a Comment