Friday, October 11, 2019

SEMAR

SEMAR

Syiling Semar tidak asing lagi dalam kalangan minoriti umat Nusantara. Pelbagai cabang ilmu diketengahkan dalam bawaan Semar. Sebelum ini pernah juga Tok Bah ketengahkan perihal watak wayang kulit yang penuh sakti ini beberapa kali.

Sedikit pengenalan watak pada syiling Semar. Pada ghalib keadaan, syiling Semar mempunyai empat gambaran. Untuk memudahkan. Gambar pertama adalah Semar (kanan) dan Turas (kiri). Gambar kedua. Inul (kiri) dan Galuh (kanan).

Masing-masing dari watak ini mempunyi peranan masing-masing. Namun, yang ingin diketengahkan hanyalah Semar. Yakni watak yang paling berperanan besar dan gagah.

Ada dua versi bawaan Semar. Yakni versi putih dan hitam.

Versi Putih bagi Semar adalah versi Azazil. Iaitu Iblis sebelum dikenakan laknat akibat penderhakaan di langit.

Versi Hitam pula adalah versi Iblis. Yakni yang telah terlaknat ia.

Dalam hikayat wayang kulit, Semar dikenali sebagai ‘Pok Dogo’. Orang tua yang hodoh dan bersifat bodoh. Namun, memiliki kebijaksanaan dalam setiap kelakuan. Sisi mayang jelmaannya jarang diperlihat. Bersisik tunggal. Berbulu roma songsang. Digelar juga oleh sesetengah dalang sebagai ‘Pengasuh’ kepada Maharaja Serama.

Kembali kepada bawaan. Yakni terpakai ia sebagai pakaian diri sesetengah dari manusia akan ia Semar. Bergantung pada niatlah ia. Terutama apakala melibatkan barang lama yang dikategorikan sebagai antik mistik. Kerana kemungkinan telah ada bangkitan-bangkitan yang tidak kita ketahui. Waspadailah.

Rujuklah kepada orang yang lebih arif sebelum dijadikan bawaan diri. Wallahualam





No comments:

Post a Comment